Rotterdammertjes in a Box

Rotterdammertjes in a Box

Rotterdammertjes zijn dé Rotterdamse snoepjes. Rotterdam in a Box is dé verzamel Box met de beste Rotterdamse producten; uitermate geschikt als Rotterdams kerstpakket of relatiegeschenk. Vanzelfsprekend dan ook dat dit geleid heeft tot een samenwerking. Onze gedeelde missie is Rotterdam verder op de kaart zetten en uitstralen hoe trots Rotterdammers op hun stad zijn, maar vooral wat voor ondernemerschap en ambacht de stad in huis heeft. Ook al zijn we beide nog maar in onze start-up fase, we zien beide dat er grote interesse is ons soort producten. Hoe kan het ook anders met een nobel doel als het bevorderen van Rotterdams ondernemerschap.


Rotterdammertjes is een schoolvoorbeeld van geslaagd ondernemerschap wat Rotterdam in a Box graag in de spotlight zet. Met in het achterhoofd het Haagse Hopje of het Zeeuwse equivalent van een regionaal snoepje heeft Olaf bedacht dat Rotterdam in al zijn allure ook zijn eigen snoepje moet hebben. En wel een snoepje die goed reflecteert hoe hij de Rotterdammer ervaart. Het Rotterdammertje, in de vorm van een bouwsteentje, typeert onze wederopbouw en architectuur. Met het snoepje kunnen we de horden toeristen ook het thuisfront laten proeven hoe Rotterdam smaakt. Het snoepje wordt ontwikkeld en geproduceerd binnen onze eigen stadsmuren en geeft Rotterdammers met een achterstand tot de arbeidsmarkt ook een kans. Het Rotterdammertje prikt op je tong, zoals Rotterdam ons ook dagelijks prikkelt. Het Rotterdammertje heeft de smaak van kaneel met mint. Kaneel verwijst naar de specerijenhandel in Rotterdam, de scheepvaart en de Maas. Mint is fris, net als onze stad. Het snoepje is Halal, vegetarisch en glutenvrij.


Je vindt Rotterdammertjes in alle voorgeselecteerde Rotterdamse kerstpakketten en Rotterdamse relatiegeschenken van Rotterdam in a Box. Als je dit mooie product nog nooit hebt geprobeerd wordt het tijd. Bestel op www.rotterdammertjes.nl of www.rotterdaminabox.nl en geniet van de smaak van Rotterdam.

Rotterdammertjes Erasmusbrug V2-6.jpg

RSC blogpost!

De oudste studenten vereniging van Rotterdam heeft een leuke blog over ons op hun website gezet! We sponseren de vereniging al een tijdje met Boxen voor evenementen waarop studenten hun potentiële werkgever kunnen ontmoeten. Wij zijn trots op de blog en hebben daarom de blogpost ook in onze blog gezet:).

Rotterdam in a Box
Rotterdam in a Box is opgericht in 2017 om Rotterdamse microproducenten een podium te geven. De intentie was Rotterdamse kerstpakketten en Rotterdamse relatiegeschenken aan te bieden aan de trotse bedrijven uit de stad. December 2017 was de eerste test voor het concept; gaan de mensen onze Rotterdamse kerstpakketten weten te vinden? Eindstand; wat hebben we veel mensen kunnen laten proeven van de producten uit onze Rotterdamse kerstpakket. De potjes voor relatiegeschenken en kerstpakketten.


Inmiddels zijn we een jaar verder en zijn we bekend bij de mensen in Rotterdam. Om onze Rotterdamse geschenken nog beter te positioneren willen we het ook aan de man brengen via de nieuwkomers en jonge mensen. De samenwerking met het Rotterdamsche Studenten Corps en de Rotterdamsche Vrouwelijke Studenten Vereeniging is hieruit voortgevloeid. Van Rotterdamse kerstpakketten naar giftbox voor studenten.


Wat Rotterdam in a Box gemeen heeft met het RSC/RVSV, naast het toedragen van een warm hart aan de stad, is de maatschappelijke insteek. Bij Rotterdam in a Box is deze maatschappelijke insteek verdeeld over drie pijlers. Als eerste werkgelegenheid; wij zijn als organisatie begonnen in Rotterdam-Zuid en na het aangaan van een strategisch partnership gevestigd in een kantoorpand uitkijkend op de SS Rotterdam. De producten in onze Rotterdamse Kerstpakketten willen we ook mede uit deze multiculturele omgeving halen en mensen stimuleren om een product te gaan maken en vermarkten. Daar willen wij deze ondernemers helpen door ze op te nemen in de Rotterdamse kerstpakketten.


Daarnaast gebruiken we ons concept als leermiddel. We willen een leerplek te vormen voor jongeren uit de wijk. De promotionele campagnes van Rotterdam in a Box en haar Rotterdamse Kerstpakketten wordt grotendeels ingezet als leermiddel voor mbo studenten uit de wijk. We horen vaak dat jongeren lastig aan een leuke stageplek komen waar ze veel kunnen leren. Bij Rotterdam in a Box krijgt een student veel verantwoordelijkheid en persoonlijke aandacht om zich op deze manier zo goed mogelijk te kunnen ontwikkelen.

Bakkie Pleur - Tycho Luijten

“Rotterdammers vertellen direct wat ze niet leuk vinden!”

Het 29e bakkie Pleur drink ik met Tycho Luijten, een van de initiatiefnemers van Rotterdam-in-a-Box, gevestigd in het Ondernemershuis-op-Zuid. Hij introduceert zichzelf als een import-Rotterdammer uit Roosendaal. Zowaar zonder Brabants accent, dat belooft wat!

Aangemeld?
“Mijn broer Boris heeft me voor deze challenge aangemeld toen we op zoek waren naar Rotterdamse blog en websites om onze Rotterdamse Kerstpakketten-actie te promoten. Daarnaast streven we ernaar altijd nieuwe Rotterdamse partijen te ontmoeten en verbonden te zijn met alles wat met Rotterdam te maken heeft.” 

Opvallend?
“Mijn broer en ik zijn zo’n zes jaar geleden bewust naar Rotterdam verhuisd, omdat we het een hippe stad vonden. Wat me opviel, is de directheid van Rotterdammers; ze vertellen je zonder gêne direct wat ze niet leuk vinden. Zo kregen we van een opdrachtgever te horen dat de groen witte stickers waarmee de Rotterdam-box wordt afgesloten, niet goed plakten. Dat werd ons niet omfloerst verteld zeg maar, haha! Brabanders zijn dan toch iets zachter en wat indirecter.”

Ervan geleerd?
“Ik vind die directheid echter wel heel erg prettig. Zeker als startup is het belangrijk om heldere feedback te ontvangen en de kinderziekten zo snel mogelijk uit je product te halen. Dat hoeft van mij niet per se zachtzinnig of verhuld. Je weet zo direct waar je aan toe bent!”

Tip aan 010-ondernemers?
“Maak gebruik van Rotterdamse instituties, Werk bijvoorbeeld samen de Hogeschool-  of Erasmus Universiteit van Rotterdam of ga langs bij Rotterdam Partners. Met de Hogeschool zijn we bijvoorbeeld een samenwerking aangegaan om een real-life business case van ons uit te laten werken door een stel gemotiveerde studenten! Zeker als je bedrijf ‘Rotterdam’ uitdraagt, zijn Rotterdamse bedrijven snel bereid met je samen te werken. Ze kunnen ons niet negeren als Rotterdamse speler”.

Uitdaging?
“We hebben afgelopen kerst veel Rotterdamse Kerstpakketten verkocht. Het is nu de kunst om het hele jaar door onze pakketten onder de aandacht te brengen. Onze uitdaging is ons nog meer te focussen op de marketing & PR. Dat dit laatste werkt, bleek wel bij de start in oktober vorig jaar. Door een win-actie met de Havenloods verkochten we direct enkele grote pakketten aan een groot Rotterdams bedrijf. Maar we gaan deze uitdaging fixen!”

Nog een bakkie?
“Ik neem diverse eyeopeners uit dit bakkie mee: van Rotterdamse netwerkclubs, tot tips voor nieuwe boxen en -heel belangrijk- het advies om meer focus te gaan leggen op de verkoop van onze boxes. Laten we er na de zomer nog eens eentje drinken!”

 

Tycho Luijten is samen met broer Boris initiatiefnemer van Rotterdam-in-a-box, een platform voor Rotterdamse eet- en drinkproducten die worden gebundeld in verschillende luxe dozen. Doel: stimuleren van Rotterdams ondernemerschap.

 

Rotterdams Kerstpakket of Paasbox?

Rotterdams Kerstpakket of Paasbox?

Toen ik uitgenodigd werd als bedrijf bij het MAEUR Marketing Management Event om Rotterdam in a Box te vertegenwoordigen was ik toch wel even trots. Vorig jaar als President van de MAEUR heb ik met hart en ziel evenementen georganiseerd voor de mooiste vereniging van de EUR (en misschien van Nederland. Een onderdeel van de organisatie is het vinden van interessante bedrijven die hun bijdrage willen leveren aan een evenement, zij het in de vorm van een praatje, workshop of goodies. Dit jaar werd Rotterdam in a Box, een bedrijf van mij broer Boris en mij, uitgenodigd om studenten een real-life business case voor te leggen.

Rotterdam in a Box is een platform voor Rotterdamse food ondernemers. Wij brengen alle buitengewoon-goed-smakende, ambachtelijke producten uit de stad bij elkaar om deze vervolgens in geschenkboxen aan te bieden aan onze klanten. Onze voornaamste afnemers zijn bedrijven die de Box inzetten als Rotterdams relatiegeschenk of Rotterdams Kerstpakket. Echter worden de boxen ook door trotse Rotterdammers gekocht als cadeautje voor iemand anders of verwen box voor zichzelf.

Op het MAEUR Marketing Management Event heeft Rotterdam in a Box een real life case aangeleverd voor studenten om mee aan de slag te gaan. In de case werd gesteld dat Rotterdam in a Box graag meer boxen zou willen verkopen. Globaal gezien zijn er twee strategieën die nu koers zouden kunnen bepalen om dit doel te realiseren – 1) óf we kunnen focussen op het verkopen van Rotterdamse Kerstpakketten (met de Rotterdamse Kerstpakketten in december draaien we de grootste sales) 2) óf we zorgen ervoor dat we door het jaar heen relevanter worden. De groep studenten werd opgedeeld in twee groepen: de helft ging een Rotterdamse Kerstpakketten strategie uitwerken en de rest ging aan de slag met de andere case.

De studenten kwamen met veel interessante (en soms reële) oplossingen voor de twee businesscases. Bijvoorbeeld; een reusachtig Rotterdams Kerstpakket op het stationsplein in december als pr-stunt, of, een uitgebreide marketingcampagne voor een Rotterdamse Paasbox. Het was een bijzondere ervaring om dit keer aan de andere kant te staan, en als bedrijf deel te nemen aan een MAEUR evenement. Én of we nu voor het Rotterdamse Kerstpakket of de Paasbox gaan, de studenten hebben enorm vele waardevolle input geleverd.

blog-rdam-in-a-box.jpg

Een interview met Boris en Tycho: eigenaren van Rotterdam in a Box!

Een interview met Boris en Tycho: eigenaren van Rotterdam in a Box!

Meet Tycho Luijten and Boris Luijten, brother-co-founders of Rotterdam in a Box, bringing out the best of Rotterdam - one locally-produced culinary filled parcel at the time!
#EntrepreneursofEUR

"When we moved to Rotterdam in 2011 and 2012 respectively, people from our ‘small city’ hometown wondered what we were going to do in such a grimy, big city with not a lot of the Dutch charm that other cities might have. Half a decade later they finally understand.

Nobody will deny that Rotterdam has gone through a transformation in recent years. The city has been put ‘on the map’ so to say. However, locals have always felt like this city had something special. That sentiment is what makes a concept like Rotterdam in a Box possible.

As demand grew for (sustainable) local produce we found that simultaneously the entrepreneurial spirit in ‘Rotterdammers’ got more fired up than ever as they started brewing their own beers, producing candy or roasting coffee.

Tycho and I always felt entrepreneurship flowing through our veins so when we saw these just mentioned trends coming together like a puzzle, we jumped on the idea to combine all the best Rotterdam products to create a synergy as we offered the product to businesses, tourists and locals.

After winning a pitching contest for startups that left us a generous cash prize in April of 2017 the idea left off and in October our website went live and we had a great Christmas season. Even though the first months of this year have been challenging, because of new competitors as well as general ‘slow’ business we are hopeful for the coming months. However, this gave us some space to work on two new projects: Breda in a Box as well as a protein bar brand.

The future holds great things. Between the two of us, as we brainstorm, there is an endless stream of (sometimes decent) ideas. That, combined with our work ethic, perseverance and general joy in conducting and developing businesses should be a formula for success. And should it all fall down, I would still never trade the experience for anything because.. what a hell of a ride."

Chocoholic: de beste chocolade van Rotterdam!

Bij Rotterdam in a Box durven we met zekerheid te zeggen dat Chocoholic de lekkerste chocolade van Rotterdam maakt! Ze zijn dan ook niet voor niets onze one and only chocolade leverancier😊.

Chocoholic vind je terug in elk van onze Rotterdamse relatiegeschenken: de Hef, de Rode Willem én de Zwaan. Vooral in de Rotterdamse Kerstpakketten die wij het afgelopen jaar hebben mogen verzorgen heeft de chocolade van Chocoholic het goed gedaan. Bijna al onze klanten kozen er voor een chocohlic reep toe te voegen aan hun Rotterdamse pakket!

Schermafbeelding 2018-03-12 om 09.50.41.png