Bakkie Pleur - Tycho Luijten

“Rotterdammers vertellen direct wat ze niet leuk vinden!”

Het 29e bakkie Pleur drink ik met Tycho Luijten, een van de initiatiefnemers van Rotterdam-in-a-Box, gevestigd in het Ondernemershuis-op-Zuid. Hij introduceert zichzelf als een import-Rotterdammer uit Roosendaal. Zowaar zonder Brabants accent, dat belooft wat!

Aangemeld?
“Mijn broer Boris heeft me voor deze challenge aangemeld toen we op zoek waren naar Rotterdamse blog en websites om onze Rotterdamse Kerstpakketten-actie te promoten. Daarnaast streven we ernaar altijd nieuwe Rotterdamse partijen te ontmoeten en verbonden te zijn met alles wat met Rotterdam te maken heeft.” 

Opvallend?
“Mijn broer en ik zijn zo’n zes jaar geleden bewust naar Rotterdam verhuisd, omdat we het een hippe stad vonden. Wat me opviel, is de directheid van Rotterdammers; ze vertellen je zonder gêne direct wat ze niet leuk vinden. Zo kregen we van een opdrachtgever te horen dat de groen witte stickers waarmee de Rotterdam-box wordt afgesloten, niet goed plakten. Dat werd ons niet omfloerst verteld zeg maar, haha! Brabanders zijn dan toch iets zachter en wat indirecter.”

Ervan geleerd?
“Ik vind die directheid echter wel heel erg prettig. Zeker als startup is het belangrijk om heldere feedback te ontvangen en de kinderziekten zo snel mogelijk uit je product te halen. Dat hoeft van mij niet per se zachtzinnig of verhuld. Je weet zo direct waar je aan toe bent!”

Tip aan 010-ondernemers?
“Maak gebruik van Rotterdamse instituties, Werk bijvoorbeeld samen de Hogeschool-  of Erasmus Universiteit van Rotterdam of ga langs bij Rotterdam Partners. Met de Hogeschool zijn we bijvoorbeeld een samenwerking aangegaan om een real-life business case van ons uit te laten werken door een stel gemotiveerde studenten! Zeker als je bedrijf ‘Rotterdam’ uitdraagt, zijn Rotterdamse bedrijven snel bereid met je samen te werken. Ze kunnen ons niet negeren als Rotterdamse speler”.

Uitdaging?
“We hebben afgelopen kerst veel Rotterdamse Kerstpakketten verkocht. Het is nu de kunst om het hele jaar door onze pakketten onder de aandacht te brengen. Onze uitdaging is ons nog meer te focussen op de marketing & PR. Dat dit laatste werkt, bleek wel bij de start in oktober vorig jaar. Door een win-actie met de Havenloods verkochten we direct enkele grote pakketten aan een groot Rotterdams bedrijf. Maar we gaan deze uitdaging fixen!”

Nog een bakkie?
“Ik neem diverse eyeopeners uit dit bakkie mee: van Rotterdamse netwerkclubs, tot tips voor nieuwe boxen en -heel belangrijk- het advies om meer focus te gaan leggen op de verkoop van onze boxes. Laten we er na de zomer nog eens eentje drinken!”

 

Tycho Luijten is samen met broer Boris initiatiefnemer van Rotterdam-in-a-box, een platform voor Rotterdamse eet- en drinkproducten die worden gebundeld in verschillende luxe dozen. Doel: stimuleren van Rotterdams ondernemerschap.